top of page
  • תמונת הסופר/תשי בקליניק

אנטומיה ופתולוגיות שכיחות של הגב

עודכן: 7 ביולי 2021


הגב הוא החלק האחורי של גוף האדם. הוא מתחיל בחלק של הישבן מלמטה, ומסתיים בכתפיים ובעורף למעלה. במרכז הגב עובר עמוד השדרה הבנוי חוליות חוליות, שבתוכו שוכן חוט השדרה שמקשר בין המוח לבין שאר חלקי הגוף. מבני העצם הבולטים בגב הם: עצמות השכם (Scapula) ועמוד השדרה (Spine). השרירים הבולטים בגב הם שריר הטרפז (Trapezius) בחלקו העליון , שריר הגב הרחיב הגדול (Latisimus Dorsi) בחלקו האמצעי, הקוודרוטוס לומבריום (Quadratus Lumbarium) בחלקו התחתון, וקבוצת השרירים המייצבים את עמוד השדרה: השרירים הבין רוחביים (Intertransversesaii) , השריר המסודק (Multifads), וזוקפי הגב (Erector Spinae). כאבי גב הינם שכיחים ביותר ופוגעים בכ – 85% מהאוכלוסיה ללא קשר בגיל, מין, עיסוק ומצב סוציו – אקונומי. הסיבות הגורמות לכאבי גב הן רבות ושונות וברוב המקרים קשה להגיע לאבחנה חד משמעית באשר להן. באופן כללי ניתן לחלק את הגורמים לכאבי הגב לגורמים שקשורים לעמוד השדרה עצמו ולכאלה שאינם קשורים ישירות אליו. הגורמים הנפוצים הקשורים בעמוד השדרה עצמו הם:

  • סקוליוזיס ,עקמת (Scoliosis): עיוות בעמוד השדרה שבא לידי ביטוי בסטיית חוליות הצידה תוך כדי פיתול. בצילום רנטגן עמוד השדרה יראה בצורת האות "C" או "S". העיוות יוצר חוסר איזון בחוזק ובאורך של המבנים השריריים שמשני צידי עמוד השדרה ,ובעקבות כך כאב.

  • כיפוזיס , גבנון (Kyphosis): עקמומית מוגזמת כלפי חוץ של עמוד השדרה, בד"כ בחלקו העליון, שיוצרת גיבנת. ברוב המקרים נובע מיציבה לא נכונה, שקל לזהות בגלל תנוחת הכתפיים השמוטות שאופיינית בה.

  • לורדוזיס (Lordosis): עקמומיות כלפי פנים של עמוד השדרה. באזור החוליות הצו ואריות והמותניות, דרגה מסויימת של קמירות היא תקינה. אך קמירות מוגזמת יכולה לצור מנח לא טוב של עמוד השדרה ובעקבותיו מתח שרירי רב שגורם לכאב, ולאורך זמן לורדוזיס מחוליות המותניות ייצור כיפוזיס בחוליות הצוואריות.

  • בלט/פריצת דיסק (Disk Herniation): בין חוליות עמוד השדרה יש מבנה סחוסי שמכונה דיסק שבנוי משכבות של קרומים ובינהם נוזל צמיגי, ןתפקידו בלימת זעזועים לאורך עמוד השדרה.כאשר הלחצים המופעלים על הדיסק גדולים משהוא יכול לשאת, מתחילים בו שינויים ניווניים – שבאים לידי ביטוי במיקומו ביחס לחוליות. תחושת הכאב האופיינית למצב זה נוצרת בעקבות לחץ של הדיסק על מוצא העצבים מעמוד השדרה באותה חוליה ומכונה סיאטיקה או אישיאס (Sciatica), והוא כאב הכולל הקרנה מהגב לאורך הרגל, כשהמסלול המדוייק נקבע בהתאם לגובה החוליה הפגועה.


סיבות לכאבי גב שאינן קשורות בצורה ישירה לעמוד שדרה הן רבות ומגוונות וכוללות בעיות באיברים פנימיים: אבנים או בעיה אחרת בכליות תבוא לידי ביטוי ככאב חד בגב תחתון. אבנים, או בעיה אחרת בכיס מרה יכולה לבוא לידי ביטוי בכאב גב אמצעי בצד ימין. דלקת בטחול או בלבלב יכולה לבוא לידי ביטוי בכאב בגב אמצעי בצד שמאל. מלבד זאת יכולות להיווצר דלקות מקומיות בכל אחד מהמבנים השריריים בעקבות מאמץ מוגזם ,או חבלה, או תנועה לא נכונה, או "סתם" התפסות של אחד משרירי הגב.

603 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page