top of page
  • תמונת הסופר/תשי בקליניק

איך מטפלים בכאבי ראש באופן טבעי

עודכן: 7 ביולי 2021


כאבי ראש ברפואה הסינית:

כשמדובר בכאבי ראש ומיגרנות, לי כמטפל ברפואה סינית, חשוב לוודא שהזרימה של צ'י ודם אל הראש לא מופרעת. ישנם מספר מנגנונים בגוף שיכולים לגרום לבעיות אלה כאשר הנפוצים שבהם הם: לחץ דם לא תקין, מתח שרירי מוגבר בצוואר ובכתפיים והצטברות נוזלים בחללי הסינוסים.

כאשר לחץ הדם הוא גבוה, הדם מגיע אל הראש בעוצמה רבה, אבל היכולת של הגוף לפנות דם מהראש מוגבלת עקב המבנה האנטומי,ובגלל ההפרש בין כמות הדם שמגיעה אל הראש ובין כמות הדם שיכולה לצאת, נוצר לחץ שבסופו של דבר גורם לכאב.גם לחץ דם נמוך יכול לגרום לכאבי ראש ומיגרנות אולם,על בסיס מנגנון קצת שונה: מלכתחילה כשלחץ הדם נמוך לגוף יותר קשה להרים דם נגד כוח המשיכה אל פלג הגוף העליון בכלל, ואל הראש בפרט (לכן תופעות של סחרחורת ונקודות שחורות בראייה נפוצות בסובלים מלחץ דם נמוך).כלומר כמות הדם הראשונית שמגיעה לראש עלולה להיות מועטה יחסית ועקב כך ליצור בצורה ישירה כאבים. במצב מתקדם יותר, חוסר היכולת של הגוף לספק דם לפלג הגוף העליון לאורך זמן יוצרת התכווצות של השרירים בכתפיים ובצוואר,גם כי כך הגוף יכול לגרום להעלאה של לחץ הדם, וגם כי חומרים בתאי השריר שיוצרים כיווץ לא מתפנים ממנו מספיק מהר עקב לחץ הדם הנמוך. כאשר שרירי הכתפיים והצוואר מכווצים הם יוצרים ירידה בנפח הדם שעובר דרכם וכך נוצרת ירידה נוספת ביכולת של הגוף לספק צ'י ודם אל הראש

מתח שרירי מוגבר בכתפיים עלול להיווצר גם מסיבות אחרות שאינן קשורות לחוסר איזון בלחץ הדם,למשל: אנשים מסויימים מגיבים למתח ולחץ ע"י נעילת לסתות וחריקת שיניים, תופעה שידועה בכינוי TMJ, לאורך זמן הפעלה מסיבית של שרירי הלעיסה יוצרת הפעלה נוספת של שרירי הטרפז ובסופו של דבר גורמת שוב להפרעה בזרימה החופשית של צ'י ודם אל הראש ושוב באה לידי ביטוי ככאב.


עוד גורם שכיח לכאבי ראש ומיגרנות הוא הצטברות נוזלים בחללי הסינוסים, שיכול להיווצר עקב תגובה של מערכת החיסון לגורם זר בריריות האף (סינוסיטיס) או תגובת יתר של מערכת החיסון (אלרגיה),הצטברות נוזלים בסינוסים יכולה להיווצר גם עקב תזונה לא מתאימה שגורמת להפרשת יתר מתאי הרירית שבסינוסים, או כתוצאה מפגם מבני, אם מולד ואם כתוצאה מטראומה, שפוגע ביכולת הניקוז של הסינוסים אל חלל האף.אם קצב פינוי הנוזלים הוא איטי יותר מהקצב שבו הם מופרשים, אז הם נאגרים בחללי הסינוסים ויוצרים לחץ על עצמות הלחיים והראש, גורמים להפרעה בזרימה החופשית של צ'י ודם ובאים לידי ביטוי ככאב.


אלו כמובן לא כל הסיבות שעלולות ליצור הפרעה בזרימה החופשית של צ'י ודם לראש ולבוא לידי ביטוי ככאב ראש ומיגרנה.סיבות נוספות שיכולות לגרום לכך הן:הידרדרות בראייה, בעיות עיניים אחרות, שינויים הורמונאליים, פגיעה בצוואר ועוד גורמים רבים אחרים.


חשוב לציין שאין טיפול דיקור אחד סטנדרטי ל "כאב ראש" ,משום שברפואה הסינית כאב ראש או מיגרנה לעולם אינה הבעיה עצמה, אלא רק תסמין של בעיה מערכתית כלשהי, ולכן יש מספר טיפולים כמספר הגורמים, ואני כמטפל בדיקור צריך לזהות ,להבין את הגורם ולטפל בו, ואבחנה מדויקת ונכונה היא הכרחית לצורך הצלחת הטיפול.

מניסיוני,באמצעות דיקור סיני ודיקור יפני או באמצעות צמחי מרפא סיניים אפשר ליצור שינוי דרמטי למי שסובל מכאבי ראש: גם כרוניים, וגם במצב של התקף אקוטי.



43 צפיות0 תגובות
bottom of page