top of page
  • תמונת הסופר/תשי בקליניק

כאבי ראש ומיגרנות בעיני הרפואה המערבית

עודכן: 7 ביולי 2021


כאב ראש הינו תופעה שכיחה מאוד בכל העולם, שפוגעת בגברים ונשים בכל הגילאים. למעשה, אני לא חושב שקיים מישהו בינינו שלא חווה על בשרו ולו פעם אחת כאב ראש.בדרך כלל אנחנו פותרים כאבי ראש באמצעות שתייה מרובה של מים, ולקיחת איזשהו משכך כאבים,זה פתרון מעולה שברוב המקרים מעביר את כאב הראש די מהר. הבעיה מתחילה כאשר כאבי הראש מופיעים בתדירות גבוהה, כלומר אתה מוצא את עצמך בולע כדורים יותר מפעם בשבוע, או כשעוצמת הכאב לא פוחתת לאחר לקיחת משככי כאבים אופייניים

.

ברפואה המערבית נוהגים לחלק את תופעת כאבי הראש לשתי קבוצות: כאבי ראש ראשוניים, ומשניים, כאשר כאב ראש משני הוא כאב הנוצר כתוצאה מבעיה אחרת, למשל: כאב ראש כתוצאה של התייבשות, או כאב ראש בעקבות סינוסיטיס. כאב ראש ראשוני הוא כאב שאינו נובע או קשור לבעיות אחרות. את כאבי הראש הראשוניים מחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:

כאב ראש לוחץ Tension Headache :

כאב הראש השכיח ביותר – כ – 90% מהנשים, ו כ – 70% מהגברים יחוו כאב כזה לפחות פעם אחת במהלך חייהם. לא ידועים הגורמים לכאב זה, אך ידוע שיש בד"כ חריגה בתפקוד שרירי הצוואר והרקה במצב זה. הכאב מתאפיין בכך שבד"כ הוא דו – צדדי עם תחושה של מעיין לחיצה או הידוק על הראש, ברוב המקרים עוצמת הכאב היא קלה עד בינונית ובד"כ לא תהיה מלווה בבחילות או הקאות.

מיגרנה (צדעת, צילחה) Migraine Headache :

כאב הראש הכרוני הנפוץ ביותר – כ 16% מהאוכלוסייה. בעבר היו סבורים כי הסיבה למיגרנות היא שינוי באספקת הדם לקליפת המוח, היום רוב החוקרים סבורים כי הסיבה העיקרית למיגרנות היא התנהגות חריגה של נוירונים באזור במוח שנקרא – Dorsal Raphe שנמצא בחלק העליון של גזע המוח. נוסף על כך ידוע כי יש קשר לשני נוירוטרנסמיטורים: דופמין וסרטונין, בתהליך היווצרות המיגרנה. ישנם מספר גורמים אשר עלולים לעורר התקף מיגרנוטי: אלכוהול, שוקולד, גבינות, רעב, מתח, אור מסנוור ושינויים הורמונאליים – בעיקר מחזור הוסת בנשים. הכאב שמאפיין מיגרנה מופיע בד"כ רק בצד אחד של הראש, הוא הולם או פועם, עוצמת הכאב מוגדרת כבינונית עד קשה ומוחמרת עם פעילות גופנית. בד"כ יחד עם הכאב מופיעה גם בחילה שיכולה לגרום הקאה וסלידה מאור ומרעש – Photophobia, Phonophobia . לעיתים יש תופעה המכונה אאורה – Aura : מספר סימנים אשר מגיעים לפני המיגרנה ומבשרים את בואה, הסימנים הללו כוללים טשטוש או הפרעות בראיה, אורות מנצנצים, כתמי צבע בראיה ועוד.

כאב ראש מצררי Cluster Headache :

כאב הראש הנדיר מבין השלושה עד 1% מקרב הגברים וכ- 0.08% מהנשים חווים כאב שכזה, כלומר נפוץ פי 10 בגברים. הכאב כנראה נובע מפעילות חריגה באזור ההיפותלמוס (Hypothalamus) שגורמת להפעלה מחזורית של ה – Dorsal Raphe . כשמו, כאב הראש המצררי, מגיע בצורת צרורות של כאבים שנמשכים כשעה לאורך תקופה שיכולה להמשך למספר ימים. הכאב מתואר כחמור או חמור מאוד, חד צדדי שממוקם בארובת העין ו/או ברקה, הוא מלווה בדמעות או אודם של הלחמית בצד הכאב, גודש באף או נזלת בנחיר שבצד הכאב והיצרות האישון באותו צד.



23 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page